Monori és Székely B. 1982-ben kilapátolták a pincében
felgyülemlett vizet, sarat, mocskot, sittet. Az elkövetkező évek során, kezdetben újpesti majd
kisoroszi lakásukból, le-lejártak a pincébe, de előadással, vagyis tulajdonképpen annak
bizonyítékával, hogy a pincében színházat csinálnak, 1990-ig nem jelentkeztek. Ekkor is inkább
kényszerből, hogy ki tudják fizetni a hirtelen megemelkedett bérleti díjat. Első bemutatójukat,
a Műtét/Analízis című előadás premierjét sikerült az első magyarországi szabad választások
napjára időzíteniük, nem is jelent meg ott Molnár Gál Péter kritikuson kívül senki.
3
Időről időre,
néha évek elmúltával, jelentkeztek újabb előadással. Nézőik általában, ha nem is sokkal többen,
mint az első premieren, voltak. A színházi történetírás nem foglalkozik tevékenységükkel, nem
sorolják a „műhelyt” se a hagyományosan első nyilvánosságnak nevezett, támogatott-tűrt
intézményi struktúrához, se a második nyilvánosság támogatott intézményi formákkal
szembeforduló vonalához. Nem vált betiltottá tevékenységük, mint Halász Péteréké a Kassák
Ház Stúdióban, hiszen 1990-ig nem is beszélhetünk kívülről észlelhető tevékenységről, mégis,
még a rendszerváltás után is a Kádárkorabeli, aczéli kultúrpolitika színház- és
színészetfelfogása ellenében határozták meg művészetüket önként vállalt száműzetésükben.
Dolgozatomban nem kívánom megrajzolni a Szentkirályi Színházi Műhely működésének
történeti ívét, és nem kívánok egyes előadásaik részletes elemzésén keresztül sem közelebb jutni
tevékenységének bemutatásához. Célom sokkal inkább az, hogy átfogó képet adjak Monoriék
pinceszínházáról, úgy, mint egy helyszínválasztásában, témaválasztásában, irodalmi szöveghez
való hozzáállásában illetve színház- és színészetfelfogásában egyéni irányt követő
alkotóműhelyről, és ezt saját történeti kontextusába helyezve megpróbáljak választ adni a
kérdésekre, hol helyezhető el a Szentkirályi u. 4. szám alatt működtetett pince a hazai
színháztörténeti palettán, és ha egyáltalán elhelyezhető, miért nem foglalkozott vele korábban
a színházi történetírás.
Bár átfogó igényű színháztörténeti dolgozat korábban nem született a Szentkirályi
Színházi Műhelyről, léteznek olyan dokumentumok, amelyek Monoriék tevékenységének
lenyomatát adják valamilyen formában, s ezek nagy segítséget jelentettek dolgozatom
elkészítésében. Elvitathatatlanul fontos írás az alkotópár lányának, Székely Rozáliának 2012es
szakdolgozata, amelyből megismerhetjük Monori és Székely B. egy-egy előadáshoz kapcsolódó